Modré tlačítko? To si raději zajděte na dobrou večeři

Tohle jste možná už někde slyšeli: “Modré tlačítko je černá díra, nepoužívat!“, nejspíš i ode mě, ale víte vlastně proč?

Proč nepoužívat modré tlačítko?

Pokud jste správcem nějaké Facebookové stránky, určitě jste zaregistrovali ​„modré tlačítko“ u příspěvků na zdi: Promovat příspěvek. Většinou ještě s komentářem typu ​„Získejte dosah až 9 400 uživatelů za 400,- Kč.”. To zní dobře, směle do toho. Vyskočí tabulka, kterou nějak vyplníte, a šup, reklama jede, prachy zmizí, pár lajků naskočí a hotovo. Vše dobře dopadlo, nebo ne?

Pokud je mi známo, ve většině případů vám nejde o “lajky”, ale o nějakou reálnější akci, dostat lidi na web, zobrazit jim video do konce, získat na ně kontakt, prodat jim službu/zboží a mnoho dalšího. Na to vám lajky stačit moc nebudou.

Půjdeme-li dál, rádi byste u propagace otestovali i více cílových publik, protože si nejste jistí tím pravým, tak budete chtít otestovat více variant. Zároveň byste rádi sledovali nějakou statistiku/analytiku. A pojďme ještě dál. Svou reklamu, budete chtít nastavit i na remarketingová publika, tedy na lidi, kteří navštívili váš web. Navíc budete chtít průběžně měnit rozpočet, protože sledujete analytiku, kterou máte k dispozici a dle ní chcete reklamu upravovat. určitě budete chtít otestovat i více formátů a více druhů kreativy, protože ji máte tolik a nejste si jisti tou správnou. No a když se vám to povede, reklama bude úspěšná, tak ji budete chtít začas zopakovat, už s historií a jasně nastavenými parametry.

Jak asi tušíte, o tohle všechno vás modré tlačítko ochuzuje. Mnozí by si mohli myslet, že nic z toho vlastně nejde, protože znají pouze modré tlačítko, a to jim vlastně vůbec nefungovalo. Ale ono to jde, ovšem v nástroji, který k tomu slouží, tzv. Správce reklam, nebo-li reklamní účet. To je prostředí, ve kterém se reklama má tvořit, upravovat, vyhodnocovat. Mrkneme se na zásadní rozdíly.

Účel

Začneme hned u hlavního, co je účelem reklamy? Jaký je její cíl? Jakou chceme získat akci od uživatele? Správce reklam nám těchto účelů nabízí rovnou 13. Návštěvnost, tedy dostat lidi na web, zhlédnutí videa, propagace stránky, propagace události, dosah, a mnoho dalšího. Tímto výběrem Facebooku říkáte, koho má ve vaší cílové skupině hledat, tedy lidi co klikají na reklamu, lidi co koukají na videa, lidi co lajkují příspěvky, lidi co lajkují stránky, atd. atd. Facebookový algoritmus je v tomto velmi chytrý.

Cílová skupina

Cílení dle zájmů, to je klasika. Vyberete lokalitu, pohlaví, věk, nějaké zájmy, demografické údaje a je to, tohle umí i Modré tlačítko. Ten opravdový rozdíl tvoří ale tzv. vlastní publika. Díky správci reklam jste schopni totiž cílit reklamu na lidi, kteří jste si pochytali do vlastní sítě. Nejčastěji to jsou návštěvníci webu, tedy remarketingová publika, diváci vašich videí, lidé co interagují s vašim obsahem na Facebooku nebo na Instagramu, vaše e-mailová databáze, atd. atd. Z těchto publik můžete pak vytvořit navíc tzv. podobná publika. Facebooku jednoduše dáte k dispozici jeden z výše zmíněných zdrojů a vyzvete ho, aby vám vytvořil publika, která jsou tomuto zdroji podobná (pohlaví, lokalita, věk, …) a on vám vytvoří opravdu relevantní cílové publikum. Nic z toho modré tlačítko neumí.

Mohl bych tu rozvádět další rozdíly mezi správcem reklam a modrým tlačítkem, ale myslím si, že už se mi povedlo vás přesvědčit o tom, že to opravdu není vhodná volba a často opravdu propálené peníze bez efektu. Pokud to s reklamou na Facebooku myslíte alespoň krapet vážně, určitě se na to vrhněte přes správce reklam, ze začátku možná budete trochu tápat, ale jakmile se zorientujete, nakopnete vaší reklamu na úplně jinou úroveň.

Děkuji, že jste dočetli až sem, věřím, že jsem vám poodhalil nové možnosti a třeba vás i k něčemu inspiroval. V případě, že byste měli zájem o spolupráci ohledně reklamy na Facebooku a chtěli byste se tak přidat mezi jména jako Ondra Černovický, Jiří Hanousek, Martin Tesárek, Michal Souček, Martin Románek, Jakub Krčmář, Ondřej Jaroš, Hanka Petržílková a mnoho dalších, kterým s reklamou pomáháme a výše zmíněného úspěšně dosahujeme, tak nás neváhejte kontaktovat a třeba něco vymyslíme.

Pokud byste ovšem měli naopak chuť se reklamu na Facebooku sami naučit, vytvořil jsem pro vás komplexní kurz, ve kterém vás vše, krok za krokem, naučím.

Autor

David Stašek

Untitled design (3)